جستجو

دكتر منصور گرگانی، وكيلي لايق و خادم مردم

به ياد مرحوم دكتر منصور گرگاني، وكيلي لايق و خادم مردم

فرستنده Rostam در تاريخ ۱۳۸۸/۱۲/۷ ۱۴:۵۰:۰۰ (296 بار خوانده شده) اخبار

دكتر منصور گرگاني در اسفندماه 1307 هجري شمسي در تهران به دنيا آمد. پدرش محمدآخوند گرگاني (جرجاني) نام داشت كه ساليان زيادي نماينده دشت گرگان و تركمن صحرا در مجلس شوراي ملي بود.
منصور گرگاني دوران ابتدايي را در دبستان ادب , و متوسطه را در دبيرستان ايرانشهر تهران به تحصيل پرداخت.
پس از آن وارد دانشگاه حقوق شد و پس از دريافت ليسانس به كار وكالت در دادگستري پرداخت. يكي از مهمترين دفاعيات وي در دوره وكالت، دفاع از خرده‌مالكاني بود كه اداره املاك پهلوي زمين‌هاي آنان را غصب كرده و به افراد بيگانه و غيرمحلي مي‌‏فروخت. در اين ماجرا بارها از سوي سازمان امنيت وقت مورد تهديد قرار گرفت ولي او همچنان به كار خود ادامه مي‌داد. از آن دوره وكالت وي مي‌توان منتشر شدن كتاب «مسأله زمين در صحراي تركمن» پس از انقلاب اسلامي اشاره كرد.

منصور گرگاني به‌علت علاقه‌اي كه به تركمن صحرا و كار كشاورزي داشت در سال‌هاي 34-1333 در تأسيس شركت تعاوني كشاورزي، در روستاي چن‌سولي آق‌قلا، فعالانه شركت كرد كه كشاورزان زيادي در آن تعاوني عضو شدند و فعاليت كردند و تأثير بسزايي در بهبودي و سامان گرفتن معيشت روستاييان داشت كه بعد‌ها اراضي اين تعاوني كه در بين روستاي چن‌سولي و انبار اولوم قرار داشت، توسط گارد شاهنشاهي غصب شد.

وي در سال‌هاي 43- 1342 به تحصيل در دوره دكتراي اقتصاد پرداخت و به بعد به‌خاطر علاقه‌اش به منطقه گرگان و دشت، به گرگان آمد، تا فرصتي داشته باشد تا به كشاورزي، كه نيمي از فعاليت‌هاي او را تشكيل مي‌داد، بپردازد و هم به كار موكلان خود رسيدگي نمايد. وي در سال 1344 با همكاري عده‌اي از كشاورزان منطقه، شركت تعاوني كشاورزان گرگان و دشت را در گرگان تأسيس كرد و به خاطر مبارزه با انحصار پنبه، كارخانه پنبه پاك‌كني احداث كردند تا كشاورزان پنبه كار، وش توليدي خود را خود تصفيه نمايند و اين شركت تعاوني از تعاوني‌هاي موفق كشور به‌حساب مي‌آيد.

دكتر گرگاني، پس از دريافت درجه دكتراي اقتصاد از دانشگاه تهران، به تدريس در دانشگاه‌هاي كشور پرداخت. وي كار نويسندگي و مطبوعاتي خود را از سال‌هاي 28 - 1327 در مجله كاويان تهران آغاز كرد و گاهگاهي در مطبوعات ديگر هم مقاله مي‌نوشت، تا اين كه پس از انقلاب بطور جدي به همكاري با مجله كشاورز پرداخت و مقاله‌هايي درباره اقتصاد كشاورزي، رابطه كشاورزي با پول، نقش مشكلات ارازي در كشاورزي و ... نوشت. از ديگر آثار وي مي‌توان به كتاب، اقتصاد گرگان و گنبد و دشت، اشاره كرد كه رساله دكتراي اقتصاد وي بود كه به صورت جامع و كامل به‌عنوان يك كتاب چاپ و منتشر شد. وي در اواخر مشغول بازنگري اين كتب و تطبيق آن با اقتصاد روز كشور و مسائل مبتلا به آن بود كه اجل به او مهلت نداد.
در مهرماه 1371 نيز در سمينار شناخت و رشد و توسعه گرگان شركت كرد و سخنراني وي با عنوان «نقش سرمايه در توسعه اقتصادي منطقه» به شدت مورد تحسين و تشويق مردم و مسوولان قرار گرفت كه به‌عنوان سخنران نمونه هم معرفي شد.

دكتر منصور گرگاني تا آخرين لحظات عمر خود در بستر بيماري مشغول فراگيري و تكميل زبان فرانسوي بود.
دكتر منصور گرگاني در ساعت 4 بعدازظهر 5شنبه 17 تيرماه
سال 1372 دار فاني را وداع گفت.
نامش جاودان و يادش گرامي باد.

تهيه براي اولكاميز: رستم جرجاني

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید